Bijtelling op je elektrische leaseauto

Categories Overig
Bijtelling

Bijtelling, iedereen zal er wel eens van gehoord hebben. Dat percentage waarmee ze nieuwe auto’s adverteren. Nu slechts 4% bijtelling op je nieuwe auto! Maar wat betekent dat nu eigenlijk?

Bijtelling

Het fenomeen bijtelling is een stuk extra inkomstenbelasting dat je betaalt als je een auto van de zaak krijgt waar je ook privé mee rijdt. De fiscus vindt namelijk dat als jouw werkgever je een auto voor in eigen tijd ter beschikking stelt, je zelf geen auto meer hoeft te kopen van je salaris, en dat daarom deze auto een soort loon in natura is. En in Nederland belastingland moet dat uiteraard belast worden. Het begrip “fiscale bijtelling” houdt in dat je belasting betaalt over deze vorm van salaris in natura.

De manier waarop de bijtelling berekend wordt is eigenlijk erg simpel. Je neemt het bijtellingspercentage (zeg 21%) en vermenigvuldigt dat met de fiscale waarde (cataloguswaarde) van je leaseauto. Ik zal rekenen met mijn auto als voorbeeld. Hij kostte nieuw 26.750 euro, en valt in de 21% categorie (op kentekent gezet in 2016). Dat betekent dat mijn jaarlijkse bijtelling 5.617,50 is. Dit bedrag tel je jaarlijks bij je belastbare inkomen op. Als ik dus 40.000 bruto heb verdiend, moet ik eigenlijk belasting betalen alsof ik 45.617,50 heb verdiend. Met andere woorden, de bruto bijtelling wordt belast alsof het brutoloon was.

In mijn situatie geldt een tarief van 40,8%. Mijn auto kost mij dus netto 0,408 x 5.617,50 = 2.291,94 per jaar, oftewel zo’n 190 euro per maand. Daar kan je van vinden wat je wil en zal ik niet verder over discussiëren. Van de “ja maar daar kan ik privé geen nieuwe auto van rijden”, tot “ik hoef helemaal geen nieuwe auto en vind het dus teveel geld”, alle argumenten zijn bekend.

Enorme verschillen

Wat ik apart vind aan dit verhaal, is dat er zulke grote verschillen zijn. Op dit moment kennen we nog maar twee tarieven: 4% en 22%. Volledig elektrische auto’s vallen in de 4% categorie (want we stimuleren energiezuinig vervoer) en alle andere auto’s worden met 22% belast. Nu het gekke: ik rij in een redelijk zuinige diesel, een middenklasser. Deze wordt (als je hem dit jaar op kenteken zet) op 22% belast. Iemand anders rijdt in een hele grote luxewagen, met 6 cilinders en alle toeters en bellen. Ook 22%. Euhm, tot zover het stimuleren van energiebesparing.

Dan elektrische auto’s. Volledig elektrisch heb je vanaf zo’n 30.000 euro (nieuw). Pin me er niet op vast, maar dat zijn ongeveer de instapbedragen. Kijk je naar een middenklasser, dan zijn die bedragen wat hoger. Een vergelijkbare auto met die van mij (qua formaat dan) is de Nissan Leaf. Een leuke middenklasse auto die volledig elektrisch is. Hij is wel wat duurder dan mijn auto, maar wat heet. Al die nieuwe technologie, en een duur accupakket, het is verklaarbaar. Voor 40.000 euro rijd je een leuke Leaf. Deze wordt op 4% belast. In mijn belastingschaal is dat 40.000 (waarde van de auto) * 0,04 (bijtellingstarief) * 0,408 (belastingschaal) is 652,80 per jaar, of 54,40 per maand. Bijna vier keer zo goedkoop! Dan is het financieel ook interessant om het milieu te sparen.

Neem nu eens die persoon met z’n Duitse luxewagen met 6 cilinders. Als hij/zij besluit elektrisch te gaan rijden zou de keuze zomaar voor een Tesla kunnen zijn. Groot, luxe, en helemaal elektrisch dus 4% bijtelling! Interessant. Vaak vallen mensen met zo’n autokeuze in de hogere belastingtarieven, zeg de 52% schaal. Een Tesla kost al gauw 100.000 euro. Wat betalen zij? Schrik niet, slechts 2.080 per jaar of 173 per maand netto. Dus iemand die veel geld verdient en in een auto van een ton rijdt wordt minder belast dan ik als jonge medewerker met mijn kleine diesel middenklasser. Vind ik een beetje vreemd.

Elektrisch rijden is toch wel fijn

Ik heb deze week een weekje de Tesla van mijn baas mee. Weddenschapje gewonnen, wel zo leuk. Hij rijdt in de kleine diesel en ik mag het ruimteschip mee. Na een dag ben je helemaal verslaafd. De techniek, luxe, snelheid, het is fantastisch. Misschien ben ik als autogek een beetje gekleurd, maar toch. En dan zou het ook nog goedkoper zijn voor mij om deze auto te rijden dan mijn eigen wagen! Toch weer 20 euro die ik dan in indexfondsen kan stoppen elke maand. Helaas gaat mijn baas geen Tesla voor me leasen. Is hem weer te duur. Flauw hoor… 😉

Hoe denken jullie over leaseauto’s, bijtelling, en elektrisch rijden? 

3 thoughts on “Bijtelling op je elektrische leaseauto

Reageren op dit bericht