Review #001 – Total Money Makeover (Dave Ramsey)

Categories Boeken
Total Money Makeover

Total Money Makeover

Het boek “Total Money Makeover” van Dave Ramsey was mijn eerste boek over personal finance. Ik kocht het via een grote Amerikaanse retailer als gebruikt boek (vergelijkbaar met wat Bol.com doet). De prijs, 50 cent (in dollars) plus iets van 15 dollar verzendkosten. Daar kon ik me geen buil aan vallen dacht ik. En inderdaad, het boek heeft me op weg geholpen van de financiële onafhankelijkheid. Het heeft echter ook een paar stevige minpunten.

Ramsey schrijft dit boek heel persoonlijk, voor mensen met schulden, die leven salarisbetaling tot salarisbetaling. Het boek grijpt je direct aan, je voelt wat Ramsey bedoelt. Dan gaat hij in op de methode en stappen die je kunt ondernemen om je financiële situatie te verbeteren. Deze methode is niet eenvoudig. Maar dat laat hij weer terugkomen zijn uitdrukking

If you will live like no one else, later you can live like no one else

Het live like no one else slaat op de discipline die je nu moet hebben, om later te kunnen leven als niemand anders, namelijk in rijkdom en vrij van de druk van een baas. Okee dat is de toevoeging van Ontsladebaas, maar ik weet zeker dat Dave het ook zo bedoelt heeft ;-).

Total Money Makeover in zeven stappen

Ramsey beschrijft in de eerste hoofdstukken de 5 moeilijkheden in geldzaken die iemand moet overkomen. Het gaat om denial (ontkenning), debt myths (mythes over schulden), money myths (mythes over geld), ignorance (onwetendheid) en keeping up with the Joneses (het “erbij willen horen”). Daarna gaat hij in op de zeven stappen van zijn weg naar financiële gezondheid.

Stap 1 – spaar 1.000 dollar (euro) op voor noodgevallen

Deze 1.000 euro zet je op de bank en doe je niks mee! Je geeft het niet uit, je belegt/investeert het niet. Het staat gewoon op de bank voor een noodgeval. Die nieuwe broek die je wil kopen is geen noodgeval. De wasmachine die er ineens mee stopt en niet meer gemaakt kan worden is wel een noodgeval. Dit noodfonds is een soort verzekering tegen (kleine) financiële tegenvallers en het is heel belangrijk het in stand te houden. Wat je ook doet, zorg dat je 1.000 euro op de bank hebt waar je niet aankomt. Mocht je namelijk een noodgeval gebeuren zonder je noodfonds op orde te hebben, dan moet je in veel gevallen terugvallen op schulden. En dat brengt ons bij stap 2:

Stap 2 – de schuldensneeuwbal

Iedereen kent wel de stripverhalen waarin iemand in een sneeuwbal van een berg afrolt, en de bal steeds groter wordt. Zo adviseert Ramsey ook om je schulden af te betalen. Grofweg zijn er twee manieren om dit te doen. Manier 1 is het versneld afbetalen van de schuld met de hoogste rente, dit geeft namelijk wiskundig het meeste voordeel. Echter zegt Ramsey dat manier 2 beter werkt: betaal de kleinste schuld zo snel mogelijk af, terwijl je op alle andere schulden het minimum bedrag aflost elke maand. Focus al je vrije euro’s op de kleinste schuld. Die zou heel snel weg moeten zijn daardoor, en dat geeft een psychologische boost. Dit is het vordeel van deze methode. Nadat de kleinste schuld volledig is afgelost, neem je het vrijgekomen maandbedrag (minimum plus extra aflossingen) van deze kleinste schuld en ga je dat elke maand als extra aflossen op de volgende kleinste schuld. En zo verder, totdat alle schulden zijn afbetaald. De sneeuwbal wordt groter en groter.

Stap 3 – vergroot je fonds voor noodgevallen

De 1.000 euro van stap 1 zijn voor starters, voordat ze de schulden aanpakken. Als alle schulden (exclusief hypotheken) zijn afbetaald adviseert Ramsey om een buffer op te bouwen van 3 tot 6 maanden van kosten. Voor veel mensen is dit 5.000-10.000 euro. Het doel hiervan is dat een tegenslag je niet meer terug kan werpen in de financiële problemen.

Stap 4 – spaar en investeer voor je pensioen

Nu is dit boek heel erg op de Amerikaanse markt gericht. In Nederland sparen veel mensen via hun werkgever voor een pensioen, en daarnaast kennen wij de AOW. Toch kan het geen kwaad om zelf voor je pensioen te sparen. Je kunt hiermee een hogere pensioenuitkering krijgen, of eerder stoppen met werken!

Stap 5 – spaar voor een studie voor de kinderen

Sinds kort is deze stap ook op de Nederlandse markt van toepassing. In Amerika is dit al veel langer een probleem. Studeren is duur, en wordt niet tot nauwelijk gesubsidieerd. Veel Amerikanen studeren af met torenhoge studieschulden. Deze schulden kunnen zomaar oplopen tot meer dan 100.000 dollar. Ramsey adviseert mensen hier die al goed op weg zijn met de eerste vier stappen, om te sparen voor de studie van de kinderen. Dit voorkomt dat kinderen zich in enorme schulden moeten steken.

Ook in Nederland wordt dit steeds belangrijker, nu de studiefinanciering is verdwenen. Gelukkig zijn onze collegegelden nog niet zo hoog als aan de andere kant van de oceaan, maar wie weet. Daarnaast is het hebben van een spaarpotje altijd mooi meegenomen, ook als de kinderen niet gaan studeren kan je het voor wat anders gebruiken.

Stap 6 – betaal de hypotheek af

Ramsey vindt dat zodra je alle andere zaken hierboven op orde hebt, je de grootste schuld van je leven moet afbetalen. ODB is het hier niet altijd mee eens, zie ook het bericht Schulden aflossen of investeren. Ramsey is erg tegen alle vormen van schulden, en adviseert om helemaal schuldenvrij te zijn. Daar zit wat in, het geeft je de maximale vrijheid, maar persoonlijk vind ik dat het per schuld bepaald moet worden of de prioriteit ligt bij schuldenvrij zijn of het doen van investeringen.

Stap 7 – bouw vermogen op

Na de eerste paar stappen lig je mijlenver voor op de gemiddelde persoon, maar bij deze stap kan je echt het verschil maken. Nu je vrij bent van alle schulden en je spaart voor je pensioen en studies van de kinderen kan je alles op alles zetten om een vermogen op te bouwen om te leven zoals niemand anders leeft.

Persoonlijke kritiek

Omdat ik graag wil afsluiten met een aantal positieve punten noem ik hier de kritiek die ik persoonlijk had tijdens het lezen van Total Money Makeover.

Ten eerste gaat het boek ernorm uit van anecdotes. Bij ongeveer elke paragraaf die Ramsey schrijft komt er een succesverhaal van iemand die deze methode succesvol heeft toegepast. Ik ben een fan van het onderbouwen van je verhaal met anecdotes, maar soms is het teveel. Na een tijdje betrapte ik mezelf erop dat ik de anecdotes gewoon oversloeg.

Ten tweede zijn er wat christelijke overtonen in het boek. Ramsey quote bijbelversen om de 15-20 pagina’s en dat vind ik teveel. Hoewel ik zelf niet geloof, heb ik er absoluut geen moeite mee dat mensen wel geloven, maar een boek als deze zou juist moeten spreken tot iedereen, en niet de nadruk op het geloof van de schrijver moeten leggen. Want het boek is wel degelijk een aanrader.

Aanrader!

ODB ontvangt een kleine affiliatevergoeding als je via deze link het boek bestelt.

Ondanks de kleine irritaties die af en toe naar boven komen tijdens het lezen van dit boek, kan ik het absoluut aanbevelen. Total Money Makeover is een fantastisch boek voor iedereen die in financiële moeilijkheden verkeert, of mensen die net beginnen met hun zoektocht naar financiële vrijheid. Voor de gevorderden onder ons, laat het boek links liggen. Het is teveel gericht op beginners.

Er wordt wel kritiek geuit op Ramsey’s boek omdat het te simplistisch zou zijn. Mijn antwoord daarop is dat de methode werkt OMDAT hij zo simplistisch is en direct resultaat oplevert. Dit was mijn eerste boek over personal finance, en ook al is er hier en daar wat kritiek te uiten, het heeft mij de ogen geopend en laten zien wat ik kan doen om grip op mijn financiën te krijgen.

5 thoughts on “Review #001 – Total Money Makeover (Dave Ramsey)

1. Ik ben groot fan van Ramsey, en heb zijn boek ook wel eens gerecenseerd. Het is niet allemaal even relevant in Nederland, maar veel ervan wel. En met je conclusie ben ik het helemaal eens. Minder geld uitgeven leidt tot meer geld in de toekomst. Zo simpel is het.

2. Hoi Sjoukje! Goed om te zien dat mijn mening wordt gedeeld. De relevantie van het boek in Nederland zit hem vooral in de mindset, en het doorbreken van slechte financiële gewoontes. Ook het denken “dat kan ik niet, lukt me nooit, ik kan geen geld overhouden” is een grote killer voor veel mensen. Dit boek kan je ogen openen in dat opzicht.

3. Ik ken het boek niet, proef wel veel verwantschap met het boek “arme pa/ rijke pa” van Robert Kiyosaki. Kan ik ook zeker aanraden, vertaald in het Nederlands (voor mij wel handig), praktisch uitgelegd, maar daardoor niet diepgaand, prima voor 1e kennismaking. Heel kort: Arme pa is zijn goed opgeleide vader, rijke pa is de vader van een vriend van hem, een rasondernemer. Arme pa verdient goed, betaalt veel belasting, consumeert en bouwt niets op, Rijke pa leeft soberder, is een investeerder en leert hem van kinds af aan hoe dit werkt. Goed voor een stukje mindsetting.

1. Hoi Sian, het boek van Ramsey is een aanrader hoor!

Ik deel je mening over Rich Dad Poor Dad. Het is een van mijn favoriete personal finance boeken, en staat zeker op de lijst om op mijn blog beschreven te worden!

Reageren op dit bericht