Review #003 – Rich Dad Poor Dad (Robert Kiyosaki)

Categories Boeken
rich dad poor dad

Om rijk te worden moet je studeren en hard werken in je baan, waardoor je salaris stijgt. Of niet? Misschien moet je wel hard werken, maar aan je beleggingen? Die leveren namelijk echt veel inkomen op. Dat is het idee van Robert Kiyosaki. Zijn boek Rich Dad Poor Dad beschrijft over deze tegengestelde ideeën over financiën.

Poor dad

Kiyosaki’s echte vader wordt als poor dad beschreven in het boek. Toch is deze vader niet echt arm, hij heeft een goed inkomen en veel baanzekerheid. Wel heeft hij het moeilijk met het laten groeien van zijn financiële succes. Als medewerker in loondienst is zijn inkomen goed, maar zijn levensstijl is daar ook naar en dat maakt dat de familie niet vooruit komt. Hij gelooft in het volgen van een studie, het vinden van een baan bij een groot en stabiel bedrijf. Het zorgen voor baanzekerheid. Met andere woorden, poor dad gelooft in het werken voor geld.

Rich dad

Rich dad is de surrogaatvader van Kiyosaki. Dit is de vader van een van zijn beste vrienden op school. De man is ondernemer, met zo’n 150 man personeel. Rich dad gelooft niet in het werken voor geld. Laat anderen dat maar doen. Mensen die voor zichzelf werken verdienen namelijk meer en betalen minder belasting. Hij is de vader die Kiyosaki leert omgaan met geld. Het probleem is namelijk niet het gebrek aan educatie, maar aan het leren over geld.

Rich dad leert Kiyosaki om te gaan met geld. Hoe je als ondernemer geld kan verdienen. Hoe boekhouden werkt. En dan niet de stoffige regeltjes van boekhouden, maar de grote lijnen. Het verschil tussen inkomsten en uitgaven, tussen activa en passiva. Activa zijn bezittingen die geld opleveren. Investeringen. Passiva zijn schulden, of bezittingen die geld kosten omdat ze een negatieve cashflow hebben.

The main reason people struggle financially is because they have spent years in school but learned nothing about money. The result is that people learn to work for money… but never learn to have money work for them. – Robert Kiyosaki

Door deze lessen gaat Kiyosaki inzien dat geld een krachtig middel is, en dat geld geld kan genereren. De rest van het boek gaat over de lessen die hij leert van rich dad en hoe hij die toepast in zijn eigen leven, door te investeren in aandelen en vastgoed.

Het oordeel

Rich dad poor dad is een boek dat ik elk jaar opnieuw ga lezen. Ik heb het twee keer gelezen, en ben van plan dat te blijven doen. De ideeën van Kiyosaki zijn gewoon erg goed, het boek is daarmee inspirerend. Hoewel het boek erg gericht is op de Amerikaanse markt zijn de lessen van rich dad in het algemeen goed toe te passen. Van mij krijgt het boek 5 sterren (als ik een sterrensysteem zou hebben natuurlijk…). Het boek is waanzinnig en het beste is, het is goedkoop. De meeste boeken over dit onderwerp zijn tussen de 20 en 30 euro, Rich Dad Poor Dad is slechts 7,99 bij Bol.com voor de paperback!

Je kunt Rich Dad Poor Dad via deze link hierboven bestellen bij Bol.com. Als je dat doet, ontvang ik een kleine vergoeding voor de verwijzing. Met die vergoeding hoop ik Ontsladebaas te kunnen blijven draaien.

5 thoughts on “Review #003 – Rich Dad Poor Dad (Robert Kiyosaki)

1. Grappig dat jij RDPD ieder jaar leest. Dat heb ik met de “een werkweek van 4 uur” van Tim Ferris. Die heb ik volgens mij ook al 4 of 5 keer heb gelezen.

Morgen op vakantie gaan de Marie Kondo van mijn vrouw en de nieuwe Gerard Hormann mee. Ik heb ook nog de deflatie in aantocht in de kast staan, maar die kon mij de laatste vakantie niet boeien. Te zware kost als vakantie literatuur.

1. The four hour work week staat ook nog op de lijst! Helaas gaat t lezen de laatste tijd niet meer zo snel door allemaal andere activiteiten. Heb nu nog How to win friends and influence people van Dale Carnegie en The 10X Rule van Grant Cardone op het nachtkastje liggen.

Reageren op dit bericht