Financieel rapporteren als een bedrijf

Categories Budgetteren
financien bijhouden als bedrijf

We zouden allemaal moeten leven alsof we bedrijven zijn! Dat vind ik. Ik doe het zelf ook. En dan bedoel ik niet letterlijk, dat alles in ons leven in het teken moet staan van zakelijke beslissingen. Wat ik bedoel is dat we onze financiën zouden moeten runnen alsof we een bedrijf zijn. 

Vandaag kijken we naar Jan Modaal BV, de gemiddelde Nederlander als bedrijf.

Eerder verscheen al Iedereen moet een bedrijf zijn.

Financieel rapporteren

Bedrijven doen aan financiële rapportages omdat ze daarmee kunnen weergeven hoe de zaken ervoor staan. Dat zouden privépersonen ook moeten doen vind ik. Teveel mensen hebben geen idee hoe hun financiën eruit zien.

Bedrijven doen dit in de regel met drie belangrijke rapportages:

  • Cashflowoverzicht: geeft aan hoe geld in- en uitstroomt.
  • Balans: geeft de vermogenspositie weer (welke bezittingen heb ik en hoe zijn die gefinancierd?)
  • Winst- en verliesrekening: geeft aan welke opbrengsten en kosten er zijn, en dus of er winst gemaakt wordt.

Deze drie rapportages kan je privé ook heel makkelijk maken. Hieronder geef ik kort aan hoe ze ongeveer werken.

Cashflow overzicht

Hierin geef je alle stromen van geld weer. Dit gaat echt puur om geld dat je binnenkrijgt en weer uitgeeft. Voor mij als persoon begint het dus met mijn salaris, dat een binnenkomende geldstroom is. Daar gaat van af de betaling van de hypotheek (zowel aflossing als rente), de te betalen verzekeringen, abonnementen, boodschappen, kleding enzovoorts. Alles wat daarna overblijft is mijn spaarsaldo. Dat is het geld dat aan het einde van de maand extra op mijn rekening staat.

Balans

De balans geeft aan welke bezittingen je hebt en hoe ze zijn gefinancierd. Aan de linkerkant vind je de activa, de bezittingen. Hierop staan mijn appartement, beleggingsrekening, cryptocurrencies, bankrekeningen en te ontvangen bedragen van crowdfundingprojecten. Stel nou dat dit bij elkaar 200.000 euro is, dan moet de rechterkant van de balans, de passiva, ook 200.000 euro zijn.

Op de rechterkant staat mijn financieringspositie. Deze geeft aan hoeveel vermogen eigen of vreemd is. Vreemd vermogen zijn leningen. Die bestaan bij mij uit de hypotheek en een studieschuld bij DUO. Het verschil met het totale vermogen (200k) en de leningen is je eigen vermogen.

Winst- en verliesrekening

Deze rapportage vertelt je hoeveel armer of rijker je geworden bent. Je stelt hier alle opbrengsten en kosten op. Let op, deze kunnen afwijken van je cashflow. Een afbetaling op een schuld is immers cashflow (je geeft geld uit) maar geen kosten (netto blijft je vermogen gelijk). Andersom is er ook een verschil, stel dat je een auto hebt die elke maand 200 euro minder waard wordt. Die 200 euro zijn wel kosten maar geen uitgaven of cashflow.

Ondanks dat subtiele verschil lijkt deze rapportage toch erg op de cashflow. Hij begint met mijn inkomen, daar gaat vanaf de rente voor de hypotheek, dan de boodschappen, kleding, verzekeringen etc. Wat overblijft is mijn winst in die maand. Het mooie is, dat de winst of verlies ook precies de verandering van je eigen vermogen weergeeft. Dus als je aan het einde van de maand 1.000 euro winst hebt gemaakt, dan zal je eigen vermogen op de balans ook automatisch zijn toegenomen met 1.000 euro.

Administreren

Het bijhouden van al deze zaken lijkt lastig en veel tijd te kosten. Toch hoeft dat niet zo te zijn. Het makkelijkste is je balans. Je kan elke maand een balans opstellen, door je bezittingen en schulden naast elkaar weer te geven. Dit geeft je al een aardig inzicht in je globale financiële positie. De andere twee rapporten zijn lastiger, daar heb je meer detailgegevens voor nodig.

Ik houd dit bij met YNAB. Naast dat zij een fantastisch budgetsysteem hebben houden ze automatisch mijn hele administratie bij. Dit komt omdat ik braaf alle transacties invoer. Aan het einde van de maand exporteer ik deze gegevens uit YNAB naar een csv bestand en dat gebruik ik dan weer om een paar mooie dashboards mee te maken. Dit gaat helemaal automatisch, ik hoef dus alleen maar de transacties in YNAB in te voeren (wat ik toch al doe om te budgetteren) en één keer per maand die export te doen.

Ga ik te ver hiermee? Hoe houden jullie je financiën bij? Net zo gedetailleerd of veel algemener?

5 thoughts on “Financieel rapporteren als een bedrijf

  1. Ik hou een maandoverzicht bij van inkomsten en uitgaven en daarnaast het overzicht van onze nettowaarde. De nettowaarde is eigenlijk ons eigen vermogen, dus dat overzicht is erg makkelijk om te bouwen naar een balans. Het gaat me zelf te ver om een W&V-rekening op te stellen voor mijn privésituatie. Een liquiditeitsbegroting doe ik dan weer wel, en diverse scenario’s doorrekenen. Dus in zoverre vind ik dat wij het vrij zakelijk bij houden haha 🙂

    1. Dat is inderdaad erg netjes. Het te ver gaan van een W/V vind ik meevallen hoor. Het enige verschil tov de cashflow is de aflossing, verder zijn ze gelijk. En door ze automatisch te genereren kost het helemaal geen tijd.

  2. Houd al sinds mijn middelbareschooltijd een administratie bij. In de basis een kasadministratie die in de loop der tijd is geëvolueerd naar een spreadsheet met tig bladen en ruim 20 benoemde (kosten)posten. Zoals gezegd een kasadministratie dus een aangeschaft duurzaam gebruiksvoorwerp is gelijk afgeschreven. Posten die ik op voorhand betaal, bv. voorl. aanslag IH, abonnementsgelden of verzekeringspremies boek ik dan wel weer als ‘vooruitbetaald’ om ze vervolgens maandelijks toe te delen. Vanuit mijn maandoverzichten trek ik een jaaroverzicht en een vermogensstaat. Op de vermogensstaat neem ik voor mijn woning de WOZ-waarde maar de (rest)waarde van o.a. mijn auto komt er niet op voor, vreemd vermogen ken ik niet (meer). Feitelijk reken ik me, ‘op papier’, armer dan ik waarschijnlijk ben, het zij zo. Tot slot vergelijk ik met de staat van het jaar daarvoor.

    1. Dat is best uitgebreid, zeker met je dual accounting principes van het vooruitbetalen. Dat doe ik dan weer niet. Vooruitbetaald is weg voor mij, die kosten pak ik in die maand.

    2. Dat is best uitgebreid hoor! Die dual accounting doe ik niet, met vooruitbetaalde bedragen. Die neem ik in de maand dat ik de uitgave doe.

Reageren op dit bericht