Private lease

Categories Overig

Laatst had ik het er al over, mensen geven weer te makkelijk geld uit dat ze niet hebben. Het private lease concept van auto’s is daar een voorbeeld van. Dat is het rijden van een nieuwe auto die je als abonnement betaalt. Naast de financiering zit daar dus ook onderhoud, verzekering en afschrijving bij in. De grap is dat de auto niet van jou is en dat ook niet wordt. Hoe goed of slecht is private lease nu voor je financiële situatie?

Private lease – basics

In principe is dit bedrijfsmodel erg simpel. Je koopt een auto, en verhuurt hem aan een particulier. In het maandelijkse bedrag neemt je alle kosten op voor onderhoud, afschrijving, onderhoud, verzekeringen, financiering, en uiteraard ook je winst. Als klant hoef je alleen maar te tanken. Dit lijkt heel interessant, maar is dat het ook?

Voorbeeld: kleine segment

Ik ben benieuwd naar de verschillen in kosten van private lease, dezelfde auto kopen (al dan niet gefinancierd), en een tweedehands auto kopen. Laten we als voorbeeld een auto uit het kleine segment nemen, de Peugeot 208. Deze is overigens willekeurig gekozen. Het had net zo goed een Opel Corsa of Seat Ibiza kunnen zijn. De leasemaatschappij waar ik de berekening maak is Athlon. Ik laat de brandstofkosten buiten beschouwing, aangezien die voor beide situaties gelijk zijn.

De 208 wordt geadverteerd bij Athlon vanaf 271 euro per maand. Top! Daar kan ik zelf geen auto van rijden! Let hier wel op: het gaat om een contract van 5 jaar, met slechts 10.000 km per jaar. Daarnaast is de auto volledig standaard, er zijn geen opties geselecteerd. Ook heeft Athlon voor het gemak de auto helemaal volgeplakt met reclamestickers. Laten we als eerste de stickers verwijderen, dit kost 15 euro per maand. Daarnaast willen we uiteraard een schadeverzekering voor inzittenden (5 euro per maand). De auto kost nu 291 per maand. Omdat ik niet zo ver in de toekomst kan kijken wil ik de auto voor 3 jaar in plaats van 5 jaar leasen. Het bedrag voor 3 jaar en 10.000 km per jaar komt uit op 296 euro. Dat valt nog mee. Voor 3 jaar en 20.000 km per jaar komt hij overigens op 331 euro per maand uit.

private lease berekening

Deze auto kost nieuw 18.000 euro. Verzekeren kan voor zo’n 35-40 euro (uitgaande van een 35-jarige met 10 schadevrije jaren). De wegenbelasting komt uit op ongeveer 25 euro, afhankelijk van de provincie waar je woont. Volgens de ANWB site mogen we voor deze auto 40 euro per maand reserveren voor onderhoud (bij 10.000 km) of 50 per maand bij 20.000 en schrijven we 237 euro per maand af bij 10.000 km en 260 per maand bij 20.000 km. Hieronder zie je de berekening, ook heb ik een scenario toegevoegd waarin dezelfde auto tweedehands wordt gekocht. Ik ga dan uit van een auto van 2-3 jaar oud met 50.000 km op de teller.

Conclusie

Tegen mijn verwachting in komt hieruit dat deze Peugeot 208 goedkoper is in de private lease dan wanneer je hem privé zou aanschaffen. Let hierbij wel, dit is alleen zo bij exact 3 jaar lang 10 of 20 duizend kilometer per jaar. Als je daarvan afwijkt, bijvoorbeeld door meer te gaan rijden, krijg je te maken met meerkosten in de lease. Deze kosten kunnen dan flink oplopen. Dat is uiteraard niet aan de orde als je de auto zelf bezit.

Daarnaast heb je meer flexibiliteit als je een eigen auto hebt. Stel je raakt je baan kwijt en rijdt daardoor veel minder auto. Dan heb je ook opeens minder onderhoud (of je stelt een onderhoudsbeurt uit). Als je de auto leaset betaal je hoe dan ook dit bedrag elke maand. Hetzelfde geldt voor de afschrijving, toch de grootste kostenpost op een nieuwe auto. Die kosten betaal je elke maand als je leaset, maar niet als je een auto bezit. Natuurlijk heb je de kosten wel, maar omdat je ze niet uitgeeft voel je het niet zo. Ook kan je besluiten om nog een jaar door te rijden met de auto, en daarmee de afschrijving omlaag te brengen. Dat gaat met een leaseauto uiteraard niet.

Uiteraard zijn alle kosten lager bij een gebruikte auto. Het is dus altijd aan te bevelen een tweedehands auto aan te schaffen, zelfs als die maar 2 of 3 jaar oud is. Dat scheelt met name erg veel in de afschrijving. Die loopt niet lineair maar exponentieel afnemend. In de eerste jaren wordt relatief het grootste deel van de aanschafwaarde afgeschreven.

Het laatste wat mij erg tegenstaat zijn de afkoopboetes bij private lease. Als je eerder onder je contract uit wil, kost dat meestal veel geld. Dit kan oplopen tot duizenden euro’s! Wees jezelf hier van bewust voor je je handtekening zet onder zo’n contract!

Heeft iemand van jullie wel eens een private lease auto gehad? Wat zijn daar de ervaringen mee?

4 thoughts on “Private lease

  1. Hier ook lekker tweedehands rijden.

    Alleen in het kleinste segment kan private lease goedkoper zijn, in de hogere segmenten gaan ze het financieel gezien niet winnen. Snappcar heeft nu ook een deal met een Fiat500 waarbij je deze een aantal dagen per maand via hun moet verhuren, best een aardige deal.

    1. Dat scheelt veel geld ja. Zo kocht ik ook mijn auto een paar jaar geleden. Inmiddels lease ik via de werkgever.

Reageren op dit bericht