Review #004: How To Win Friends and Influence People

Categories Boeken
how to win friends

Het onderhouden van persoonlijke relaties lijkt steeds moeilijker te worden voor veel mensen. De Facebook- en Whatsappgeneratie (mijzelf inclusief) hebben te weinig prikkels om vrienden in het echt op te zoeken. Dat zorgt er vervolgens voor dat we slechter worden in ons contact met mensen. De oplossing is te vinden in een boek dat meer dan 80 jaar oud is (eerste druk 1936). In het boek How To Win Friends and Influence People laat auteur Dale Carnegie zien hoe we om moeten gaan met mensen om het beste uit onze relaties te halen.

Vier onderdelen

Het boek is verdeeld in vier secties. Carnegie begint met de basics en wijdt daarna verder uit. De vier secties zijn:

  • Fundamental techniques in handling people
  • Six ways to make people like you
  • How to win people to your way of thinking
  • Be a leader: how to change people without giving offense or arousing resentment

Elk van de vier onderdelen bestaat uit een aantal korte hoofdstukken, vaak enkele pagina’s, met een concept en vele voorbeelden. Met name de voorbeelden maken dit boek goed. Hoewel de voorbeelden die Carnegie gebruikt op den duur allemaal op elkaar gaan lijken geven ze wel wat praktijk aan het hele verhaal.

Fundamental techniques in handling people

Dit deel gaat over de basistechnieken hoe met mensen om te gaan. Dat lijkt simpel maar is moeilijker dan gedacht. We doen namelijk allemaal kleine dingen fout in onze dagelijkse omgang met andere mensen. Principe 1 uit dit deel is bijvoorbeeld “Don’t criticize, condemn or complain”. Carnegie beschrijft hoe het helpt als je nadenkt voor je reageert, en daardoor secundair reageert in plaats van primair. Primaire reacties zijn vaak erg scherp en dat helpt je niet een band op te bouwen met de ander.

Principe 2 gaat over het geven van welgemeende waardering. Mensen willen zich graag gewaardeerd voelen en als je deze waardering uitspreekt zullen ze altijd een goed gevoel hebben bij jullie gesprek, en dus bij jou. Het derde en laatste principe uit dit deel is “Arouse in the other person an eager want” wat zoveel betekent als het zoeken naar een grote wens van de andere persoon. Maak dat hij iets heel graag wil doen. Als je dit overeen laat komen met jouw doelen dan heb je een medestander te pakken want iemand die iets graag wil doen is daar niet makkelijk vanaf te krijgen.

Het voorbeeld wordt gegeven van een jongen die niet goed eet. Zijn ouders probeerden op de gewone manier hiermee om te gaan (“mama wil graag dat je dit opeet”). Dat werkte natuurlijk niet goed. Het jongetje reed graag op zijn fietsje door de buurt, maar er woonde een pestkop die groter was en zijn fiets steeds afpakte om er zelf op te fietsen. Het jochie wilde dat dit afgelopen zou zijn. Zijn vader vertelde dat hij daarvoor net zo groot en sterk als de pestkop moest worden. Als hij zijn bord goed leeg zou eten, zou hij vanzelf groot en sterk worden. Uiteraard at de jongen vanaf dat moment goed, want het hoorde nu bij zijn doel.

Na deze basistechnieken gaat Carnegie verder met een aantal manieren om te zorgen dat mensen je aardig vinden. Ik zal enkele voorbeelden geven.

Six ways to make people like you

De zes manieren zijn:

  1. Wees oprecht geïnteresseerd in de ander
  2. Lach!
  3. Onthoud en gebruik de naam van de ander
  4. Luister veel, laat mensen over zichzelf praten
  5. Praat over de interesses van de ander
  6. Laat de ander zich belangrijk voelen

Deze zes manieren zorgen ervoor dat mensen je aardig gaan vinden. Een eenvoudig voorbeeld is dat van luisteren, en anderen laten praten. Als je luistert hebben anderen het gevoel een goede gesprekspartner te hebben gevonden, want mensen praten graag. Iemand die dus veel praat wordt ervaren als een slechte gesprekspartner, iemand die veel luistert als een goede.

Een ander voorbeeld is dat van het belangrijk maken van iemand. Carnegie beschrijft het voorbeeld van een tuinman die de tuin doet van een rijke advocaat. De advocaat fokte ook honden en won daarmee prijzen bij allerlei shows. De tuinman noemde dat, “U heeft een mooie hobby met al die honden, daar zult u vast veel prijzen mee winnen.” De advocaat voelde zich gevleid en besteedde de rest van de middag aan het laten zien van de honden, en uiteindelijk kreeg de tuinman een puppy mee naar huis. Alleen maar door de ander belangrijk te maken, en hem te laten vertellen over zijn passies.

How to win people to your way of thinking

In dit deel beschrijft Carnegie hoe je mensen aan jouw kant krijgt. Stap 1 is om nooit in een ruzie of argument te vervallen. Vanaf dat moment kan je alleen nog maar verliezen. Zelfs als je wint (je gelijk bewijst) zal de ander een niet al te hoge pet van je op hebben. Heb daarom respect voor de ander en begin altijd op vriendelijke voet. Als je zelf een fout maakt, geef die dan meteen toe. Dat werkt omdat het heel oprecht en eerlijk overkomt, en mensen zullen je snel vergeven voor zulke fouten.

Zorg dat je niet alleen de ruzie vermijdt en in een vriendelijke setting bent, maar ook dat de ander meteen in een positieve manier van spreken zit (“get the other person saying yes, yes immediately”) en laat hem veel praten (daar is hij weer). Als je een idee hebt en wil overbrengen, werkt dit het beste door de ander te laten voelen dat het zijn idee was. Dit werkt met name bij mensen in een hogere rang dan jij, zoals je leidinggevende.

Tot slot helpt het enorm om je ideeën te dramatiseren en er een soort van uitdaging van te maken. Dat motiveert pas echt om ergens voor te gaan!

Be a leader

Be a leader gaat over het zijn van een leider zonder vijanden te maken. Het heeft vooral te maken met het oprecht waarderen en prijzen van de ander voor zijn sterke punten, het wijzen op fouten op een subtiele wijze, en deze fouten relateren aan je eigen fouten. Als de fout gemaakt is, laat de ander dan niet waar iedereen bij is onderuit gaan.

De manier waarop je mensen wat laat doen is ook belangrijk, je kunt bijvoorbeeld vragen stellen in plaats van commando’s te geven.

De mooiste vond ik “Give the other person a fine reputation to live by”. De gaat uit van het principe dat als je mensen een reputatie geeft, bijvoorbeeld voor het altijd op tijd zijn, ze daar heel trots op worden en zich er aan willen houden. Een van de voorbeelden bij dit stuk ging over een fabrieksarbeider, wiens productie een stuk langzamer was dan van zijn collega’s. De productieleider riep de arbeider bij zich en prees hem om zijn jarenlange ervaring, en het feit dat hij zo veel kwaliteit leverde. Daarnaast waardeerde de chef zijn snelle werk dat hij vroeger leverde. Het was alleen iets teruggelopen. Met zo’n reputatie moest de arbeider toch sneller gaan werken en dat deed hij ook.

Het oordeel

How To Win Friends and Influence People is een goed boek, een belangrijke toevoeging voor iedereen die het interessant vindt om te lezen over psychologie in relaties tussen mensen. Dit gebeurt in dit boek op een hele normale, down-to-earth manier. Helaas zijn de voorbeelden wel erg verouderd. Het boek is immers al van 1936! Daarnaast vond ik de voorbeelden wat herhalender worden naar mate het boek vorderde. Uiteraard leren we door herhaling, maar het maakt het boek soms wat langdradig.

De principes en methoden die gegeven worden door Carnegie zijn daarnaast heel erg gelijk aan de “normen en waarden” waarmee we allemaal zijn opgevoed. In die zin heeft het boek niet veel nieuws te melden. Toch zou ik het aanraden een keer te lezen, want een hoop van deze toch bekende principes geven een “oh ja!” moment als je ze leest. Het is belangrijk ons bewust te worden van dit soort zaken, zeker wanneer veel van ons contact uit Whatsappen bestaat.

Wil je het boek zelf lezen, bestel het dan via bovenstaande link bij Bol.com. Dat kost je slechts 7,99 plus verzendkosten, en je hebt het morgen in huis! Ook krijg ik dan een paar cent aan affiliatevergoeding van Bol, waarmee ik deze website kan blijven hosten.

Reageren op dit bericht