Eigen auto of leasen?

Een eigen auto rijden of zakelijk leasen. Dat is een afweging die mensen vaak maken. Maar hij is complexer dan alleen de bijtelling bekijken.

Bijtelling

Want ja die bijtelling. Die heb je inderdaad niet als je alleen een privé auto rijdt. Bijtelling is de belasting die je betaalt over het voordeel dat je haalt als je een zakelijke auto ook privé mag rijden. Jouw werkgever betaalt immers voor een auto waardoor jij dat zelf niet meer hoeft te doen. Dat wordt door de fiscus als inkomen gezien.

Over dit vermeende inkomen betaal je vervolgens inkomstenbelasting. Het werkt eigenlijk heel simpel. Je vermenigvuldigt het bijtellingspercentage (4% of 22%) met de cataloguswaarde van je leaseauto. Dat is het bedrag dat elk jaar bij je belastbare inkomen wordt opgeteld en waarover je dus inkomstenbelasting betaalt.

Om heel eenvoudig uit te rekenen wat je auto jou elke maand privé kost, neem je het bedrag dat je hierboven hebt berekend, en deel je dat door 12. Je hebt nu je maandelijkse bruto bijtelling. Dat vermenigvuldig je met je belastingtarief, voor veel mensen zal dat 40,8% zijn. Dat is je netto bijtelling, oftewel wat je elke maand netto privé betaalt voor je zakelijke auto.

Ja maar




Ja maar daar kan ik zelf geen auto voor kopen en onderhouden! Dat is iets wat veel mensen meteen roepen. Nee, inderdaad kan je niet dezelfde (gloednieuwe) auto kopen, afschrijven, onderhouden, verzekeren en rijden van alleen je netto bijtelling. Als je auto van de zaak dus echt een secundaire arbeidsvoorwaarde is en je anders nooit een leaseauto gekregen zou hebben, is dit een voordeel. Voor veel mensen in de verkoop of consultancy is hun auto echter hun gereedschap. Dat maakt de berekening iets ingewikkelder dan alleen het opzoeken van de bijtelling.

Bij veel bedrijven kan je in zo’n functie kiezen om in plaats van met een leaseauto te rijden zelf een auto te kopen. Daarvoor krijg je dan een of meerdere vormen van compensatie. Veelvoorkomend is natuurlijk de kilometervergoeding, maar ook bestaan er vaste maandelijkse vergoedingen en combinaties van beiden.

Vergoedingen

Bij mijn huidige werkgever kan ik een leaseauto rijden, of kiezen om met een eigen auto op pad te gaan. Als ik een leaseauto kies ben ik niet gebonden aan een merk of type, alleen aan een maandbudget en een contract van een bepaalde duur en kilometrage. Als ik privé een auto ga rijden voor zakelijke doeleinden krijg ik een extra maandelijks salaris van ik meen 200 euro bruto, en daarbovenop een kilometervergoeding van 19 cent per kilometer netto.

Bij mijn nieuwe werkgever wordt gewerkt met functieschalen voor het indelen in wat voor auto je mag rijden. Ook hier is de autokeuze zelf vrij, maar afhankelijk van je senioriteit krijg je meer of minder leasebudget. Dit mag je gebruiken voor een leaseauto. Alles dat je minder gebruikt krijg je op je salaris erbij, alles dat je meer gebruikt betaal je zelf bij. Ook kan je hier kiezen voor het rijden met een eigen auto. Je krijgt dan het volledige leasebudget als bruto salaris erbij, én een kilometervergoeding van 19 cent per kilometer! Het budget in mijn functie is 750 euro per maand, dus reken maar uit.

Dan zijn er nog bedrijven die niet aan een extra vaste vergoeding doen, maar hele hoge kilometerprijzen betalen. Ik heb van bedrijven gehoord die 50 cent per kilometer uitbetalen. Om belastingtechnische redenen krijg je daarvan 19 cent netto, en over de rest betaal je inkomstenbelasting.

De rekensom

De rekensom is dus niet zo eenvoudig als alleen de bijtelling. Je moet rekening houden met een aantal zaken. Wat van belang is is het totale aantal kilometer dat je per jaar met je auto rijdt. Daarbij is ook belangrijk de verhouding tussen het aantal zakelijke en persoonlijke kilometers.

Het aantal zakelijke kilometers bepaalt namelijk je variabele inkomsten. Het totale aantal kilometers bepaalt voor het grootste deel je kosten aan de auto. Hier zie je meteen al dat het een voordeel oplevert als je extreem veel zakelijk rijdt en bijna niet privé.

Daarnaast speelt aan de inkomstenkant ook een eventuele vaste vergoeding mee, en uiteraard de bijtelling die je bespaart.

Vervolgens wil je weten wat de auto je bij een paar verschillende scenario’s gaat kosten. De website van de ANWB helpt daar enorm bij. Door het invullen van je kenteken en wat overige gegevens krijg je heel snel een inzicht in de werkelijke kosten van je auto.

En nu verder

Er komt een vervolg op dit bericht, met een volledig Excel blad waar ik de verschillende opties heb gemodelleerd voor mijn eigen situatie. Financieel modelleren is een beetje een nerd-hobby van me, en in dit soort gevallen extreem nuttig.

Hoe is het bij jullie werkgevers geregeld, en dan met name voor de mensen met een beroep waarbij je vaak langs de weg zit?

4 Comments

  1. Mijn man is afgelopen september van baan gewisseld. Hij werkt nu als senior consultant in de informatiebeveiliging. Bij de functie hoort een lease auto. Met een beetje mazzel kon man een auto overnemen die nog in de 14% bijtelling valt en ook nog helemaal naar het zin is. Mooi begin, blij mee. Bij zijn vorige baan hoorde geen auto en ze betaalden ook “maar” 30 km enkele reis aan reiskosten en het was het dubbele. Man had een Captur diesel die we nieuw kochten drie jaar geleden.De brandstofkosten liepen behoorlijk op en bij flink wat km per jaar horen ook reparaties en nieuwe banden, sneller dan leuk. We merken weinig van de leasekosten, maar wel dat we flink wat minder lasten hebben. De captur hebben we ingeruild voor een nieuwe clio en die kost heel veel minder per maand aan lasten. Vooral omdat we mijn auto, een twingo, hebben weggedaan.

    1. Het downsizen van een auto scheelt inderdaad een hoop. Wel schandalig trouwens dat de km-vergoeding wordt gemaximeerd.

    1. Ik heb een paar Excelmodellen. Ik zal kijken of ik een keer wat kan posten. Uiteindelijk was voor mij de keuze extern… ik moest de leaseauto meenemen ;-).

Reageren op dit bericht