You Need A Budget (1)

In deze nieuwe serie You Need A Budget laat ik zien hoe je grip krijgt op je budget door het gebruik van YNAB, een online budgetting tool.

You need a budget (YNAB)

Yes you do. Je hebt een budget nodig. Iedereen heeft een budget nodig. Het is alleen zo jammer dat budgetteren een nare klank heeft. Je legt jezelf immers beperkingen op. Zo zie ik het niet. Budgetteren geeft je juist veel mogelijkheden om jezelf vrijer te maken. Dat doe je door prioriteiten te stellen, en je geld een doel te geven. In deze nieuwe serie ga ik uitleggen hoe budgetteren met YNAB werkt, en hoe het mij heeft geholpen om op op de cent nauwkeurig mijn geldzaken te optimaliseren.

Dit wordt een redelijk lang artikel, omdat het zowel de basis van YNAB uitlegt als ook Regel 1 – geef elke euro een doel.

Account maken

Een account maken is super simpel. Je gaat naar ynab.com en je geeft je op voor 34 dagen gratis YNAB! Dat lees je goed, de eerste 34 dagen zijn gratis. Als je via deze link je account aanmaakt, krijg je nóg een maand gratis op het moment dat je besluit een betaald account te nemen! 13 maanden voor de prijs van 12! Disclaimer: ik krijg dat ook een gratis maand. Win-win!

Als je een account hebt gemaakt kan je 34 dagen lang budgetteren voordat je moet betalen. Als je dan betaalt krijg je 13 maanden voor de prijs van 12. Je kunt direct beginnen met het maken van een budget. Je geeft je budget een naam en kiest een paar instellingen (datumnotatie, valuta).

Je komt dan in het volgende scherm terecht:

Dit is het startscherm van YNAB. Hier kan je je budget zien. Je ziet dat het programma alvast een paar categorieën voor je heeft aangemaakt.

Categorieën

Ik houd niet zo van deze, dus als eerste gooi ik alle bestaande categorieën weg. Dit doe je door de hoofdcategorie aan te klikken en op delete te drukken:

Doe dit voor alle hoofdcategorieën tot je scherm leeg is. Dan gaan we wat echte categorieën toevoegen. Door op de plus van category group te klikken kan je een hoofdcategorie aanmaken. Ik maak er in het begin drie aan: Vaste Lasten, Reserveringen, Variabele Lasten.

Dan maak je onder Vaste Lasten de volgende subcategorieën: Huur (of hypotheek), Verzekeringen, Energie, Boodschappen.

Onder Reserveringen: Financiële Buffer, Vervanging Apparaten

Onder Variabele Lasten: Vakantie, Kleding, Uitgaan

Je hebt nu een paar categorieën. Waarschijnlijk zijn ze lang niet compleet, maar het geeft je een idee hoe dit werkt.

Rekeningen

Nu gaan we rekeningen toevoegen. Zonder rekeningen kan je namelijk niet budgetteren. We gaan als eerste de betaalrekening en spaarrekening toevoegen. Later kunnen we, als dat van toepassing is, andere rekeningen toevoegen. Enkele voorbeelden van rekeningen zijn je schulden (credit card, hpyotheek, studieschuld), bankrekeningen, beleggingsrekeningen, cryptocurrencies wallet, je woning (indien je een koophuis hebt).

Een rekening maak je aan door links op Add Account te klikken. Je krijgt dan een popup of je wil verbinden met een bank. Helaas worden Nederlandse banken nog niet ondersteund. Je klikt dus op Skip. Dan kan je handmatig je rekeninggegevens toevoegen. Je hebt een paar dingen nodig. De naam (betaalrekening), Account Type (Checkings), en Balance (€ 1500). Voeg meteen je spaarrekening toe (Savings, 3500).

Je hebt nu links twee rekeningen met hun saldo. Ook zie je boven je budget een bedrag van 5.000 To Be Budgeted.

Regel 1

Regel 1 is dat je elke euro een bestemming moet geven. Dat gaan we dus nu doen. Omdat je vaste lasten…. vast zijn, moeten we daar de juiste bedragen aan toevoegen. Kies voor je huur 800 euro door op de € 0,00 in de kolom Budgeted te klikken, Verzekeringen 200 euro, Energie 100 euro, Boodschappen 200 euro. Je hebt nog 3.700 euro over om te budgetteren.

Stel je wil elke jaar voor 1200 euro op vakantie. Dan moet je 100 per maand budgetteren zodat je op tijd je geld bij elkaar hebt. Daarnaast budgetteren we 150 voor kleding en 100 voor Uitgaan (restaurants en terrasjes). Er blijft 3.350 euro over. We voegen 3.000 toe aan de Financiële Buffer en de overgebleven 350 aan de Vervanging Apparaten.

Nu heeft al je geld een bestemming, elke euro heeft een doel!

Nu ga je een maand lang al je uitgaven bijhouden in YNAB. Alle uitgaven voer je netjes als transactie in, bij de juiste categorie. Als na een maand je volgende salaris gestort wordt, voer je dat ook als transactie in (categorie To Be Budgeted). Stel dat dit netto 2.000 is, dan kom je in de volgende situatie.

Je vaste lasten zijn grotendeels op (behalve de 5 euro voor boodschappen). Aan vakanties heb je niks uitgegeven, aan kleding 75 euro en aan uitgaan 80 euro.

Die 2000 euro die je net hebt ontvangen moet wel aan het werk worden gezet! Regel 1 is geef elke euro een doel. Voor de vaste lasten vul je weer in 800 bij Huur, 200 Verzekeringen, 100 Energie en 195 voor boodschappen dit keer. De reden is dat je 200 euro nodig hebt elke maand, het heeft dus geen zin om 200 euro te budgetteren – in plaats daarvan budgetteer je tot 200 euro.

Voor vakantie reserveer je weer 100 euro zodat het saldo 200 wordt. Kleding is een post die je opspaart, misschien voor die mooie winterjas of omdat je een nieuw kostuum nodig hebt. Ondanks dat je maar 75 van je 150 hebt uitgegeven deze maand budgetteer je weer 150. Het saldo wordt daarmee 225. Voor uitgaan budgetteer je maar 80 zodat het beschikbare saldo voor deze maand weer op 100 uitkomt. Het heeft geen zin dit op te sparen.

Dat was deel 1 van mijn nieuwe blogserie You Need A Budget. Het is volgens mij mijn langste artikel ooit, maar dat geeft niet. Ik had dit nodig om het begin goed uit te kunnen leggen.

Wie van jullie gebruikt al YNAB en wie overweegt na dit artikel om het te gaan gebruiken? Denk eraan, als je je gaat aanmelden, doe het via mijn link hier! Dan krijgen we allebei een gratis maand YNAB en je weet, een maand gratis YNAB maakt je budget alleen maar mooier! Happy budgeting!

4 Comments

  1. Ik heb het in het verleden gebruikt, het is een goed systeem! Als je je uitgaven nog niet goed bijhoudt duurt het wel een paar maanden voordat je alle categorieën en een realistisch budget daarvoor kan bedenken, maar daarna werkt het goed. En voor het omgaan met onverwachte uitschieters heb je dan regel 3, maar die verwacht ik in je volgende blog te lezen! 🙂

    1. Hoi Erik, het systeem werkt inderdaad erg goed. Wat is de reden dat je het nu niet meer gebruikt?
      De onverwachte uitschieters, regel 3, komen zeker aan bod, maar eerst is regel 2 nog aan de beurt!

  2. Als ik je verhaal goed begrijp, kun je niet automatisch de gegevens van de bank inlezen. Dan lijkt het mij best veel werk…

    1. In Nederland nog niet. Amerikanen kunnen al wel hun bank en credit cards koppelen. Aan de andere kant, met de app kun je in 20 sec een transactie loggen. Ik merk dat dit geen moeite kost als je het meteen doet, en door het handmatig invullen ben je veel meer bewust van je uitgaven.

Reageren op dit bericht

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.