Financieel model – leasen of privé auto?

Een tijd terug schreef ik over de keuze van het rijden van een leaseauto of privé. De reden daarvoor is dat mijn werkgever een gunstige regeling heeft voor privé rijden. In deze post het rekenmodel.

Autovergoeding

Het berekenen van deze keuze is in principe niet moeilijk. Financieel modelleren is een beetje een nerd-hobby van me geworden, en de keuze tussen een leaseauto of eigen auto is een eenvoudige. Het gaat hier om het optimaliseren voor kosten en opbrengsten. Je kunt dus voor beide scenario’s (lease en privé) de kosten en opbrengsten optellen en kijken welke het voordeligste is.

Mijn werkgever betaalt een redelijk goede autovergoeding voor mensen die mogen leasen maar dat niet doen. Daar zijn ze redelijk uniek in, en de vergoeding maakt dat met een eigen auto rijden flink interessant wordt. In de meeste berekeningen die ik maak is die vergoeding dan ook doorslaggevend.

Opbrengsten eigen auto



Je eigen auto die inkomsten genereert, dat klinkt misschien gek. Auto’s kosten toch juist geld? Dat is waar, maar in dit model niet. Je ontvangt namelijk een kilometervergoeding van je baas voor het rijden met een eigen auto, en misschien daarbovenop ook nog een vaste vergoeding.

Je hebt hier dus twee zaken te modelleren. Het eerste is de kilometervergoeding. Deze bereken je simpel door je netto vergoeding te vermenigvuldigen met het aantal zakelijke kilometers dat je verwacht te gaan rijden. Voor de meeste werknemers is de vergoeding 19 cent per kilometer, dit is ook het maximumbedrag dat je netto mag ontvangen. Sommige bedrijven keren meer uit (bijvoorbeeld 50 cent per kilometer). In dat geval moet je rekening houden dat je 19 cent netto krijgt, en over de rest belasting betaalt. In het geval van 50 cent dus (19 + (50-19)*(1-belastingtarief)). Voor het gemak kan je rekenen met de helft van het bedrag boven de 19 cent. Je ontvangt dan netto 35 cent per kilometer.

De tweede variabele die je modelleert is je netto vergoeding voor het niet rijden van een leaseauto. Bij mijn vorige werkgever kwam dit op zo’n 100-150 euro per maand (netto) uit. Bij mijn huidige werkgever krijg je het hele leasebudget dat je hebt bruto uitgekeerd (afhankelijk van je functie, maar kan oplopen tot 900 euro per maand). Weer voor het gemak ga ik uit van de helft van dit bedrag als netto vergoeding.

Kosten eigen auto

De kosten die je maakt zijn heel eenvoudig bij een leaseauto. Het is de cataloguswaarde van de auto, vermenigvuldigd met je bijtellingspercentage, en vermenigvuldigd met je belastingtarief. Stel je auto is 30.000 euro, 22% bijtelling en je valt in de 40,8% inkomstenbelasting, dan kost de auto je netto 2693 euro per jaar, of 224 per maand (30.000*0,22*0,408).

Je privé auto kent meer kosten. Zowel vast als variabel. Variabel zijn je brandstofkosten. Hiervoor neem je het totaal aantal kilometer dat je gaat rijden (zowel zakelijk als privé) en dat deel je door het verbruik van je auto (1:20 betekent kilometers delen door 20) en vermenigvuldig je met de brandstofprijs per liter. Bijvoorbeeld 20.000 kilometer per jaar, 1:20 en 1,40 per liter wordt 1.400 euro per jaar.

De vaste kosten zijn de verzekering en wegenbelasting, deze kan je opzoeken. Daarbovenop moet je ook twee reserveringen meetellen, die voor onderhoud en afschrijving. Voor die laatste twee reken ik met schattingen. Maak deze conservatief, zodat het achteraf mee kan vallen. Je kunt je spreadsheet altijd gunstige uitkomsten laten tonen door bij deze kosten lage bedragen in te vullen maar achteraf ga je daar spijt van krijgen.

Het Excel model

Als je alles wat hierboven staat verwerkt in Excel kan dat er zo uitzien:

Lease of privé model
Lease of privé model

De invoer in kolom B spreekt voor zich. Let op, dit zijn fictieve bedragen. In de vergoeding heb ik rekening gehouden met een (afgeronde) vaste vergoeding, alsof je leasebudget bruto wordt uitgekeerd. De vaste lasten privé en de brandstofkosten zijn ook schattingen.

In het resultaat zie je twee blokken. De bovenste is jaarlijks, de onderste is per maand. Vaste lasten zijn een optelling van de vaste lasten privé in kolom B. Brandstof is berekend zoals ik hier heb beschreven. De bijtelling ook. De kilometervergoeding houdt rekening met een maximaal aantal kilometers dat je mag declareren. Bij sommige werkgevers is dat zo. Voor nu zet ik het maximum op 999.999 km per jaar. Uit al deze cijfers komt een totaalbedrag dat de auto je per jaar kost of oplevert. In het huidige model zie je dat met name de vaste vergoeding de berekening maakt of breekt, maar een en ander is afhankelijk van je kilometrage en hoe goedkoop je auto kan zijn.

 

 

6 Comments

  1. Mooi staatje en interessante berekening. Je bent alleen nog vergeten om de gedroven inkomsten mee te nemen (I.e. je hebt je auto gekocht met cash, dit geld is “verloren” en levert dus ook geen inkomsten meer op @ ~7%). Dit dus naast de genoemde afschrijving.

    Trouwens €1500 wegenbelasting?! Diesel of dure auto?

    1. Je hebt gelijk, ben helemaal de kosten van kapitaal vergeten! Dat is dom… Het mooiste is hierin de mix van eigen geld en geleend geld mee te nemen, dan kan je afzetten of je inderdaad 7% op eigen vermogen verdient of voor 3-4% een persoonlijke lening aangaat. Alle bedragen zijn fictief, maar inderdaad zou het gaan om een diesel. Als ik het zo bekijk is het zelfs dan een zware auto. Mijn huidige auto waar niks mis mee is zou 1100-1200 per jaar zijn.

      1. Zo dom is ie niet, is er eentje die je niet snel bedenkt! Duurde bij ons ook even voordat dit soort indirecte kosten meegenomen werden in de berekeningen 😉

        Wij zitten aan €900/jaar voor een auto van bijna 1500kg, vandaar dat de hoogte van de wegenbelasting opviel. Maar het is ook geen diesel.

        Werkse!

  2. Leuk! Bij ons mag je je leasevergoeding ook houden als je niet least. Zeker als je relatief weinig rijdt (zoals ik) een prima deal niet te leasen. Tot verbazing van veel collega’s, die er niet eens over nadenken. Ik mag leasen, dus ik lease. Vervolgens reken ik hen voor dat alleen al de leasevergoeding, gemiste ww-km en de bijtelling veel meer is dan hun jaarkosten aan auto’s.

  3. Veel mensen met een leaseauto betalen vaak ook nog een vergoeding voor het privé gebruik. Dit staat los van de bijtelling.

    1. Daar heb je gelijk in. Dat is bij mij niet zo omdat de auto bij de functie hoort. De auto is voor mij als consultant onderdeel van het gereedschap.

Reageren op dit bericht

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.