Bekend staan als de expert

In een wereld die steeds meer concurrentie heeft is het van belang om bekend te staan als expert in je vakgebied. Eerder schreef ik al over het netwerken, dat is erg belangrijk. Maar ook intern in je eigen organisatie moet je aan je imago werken.

De expert

Want als je werk doet in een organisatie van honderden mensen, hoe zorg je dan dat je opvalt? Uiteraard hoef je niet op te vallen, een keuze kan zijn om gewoon je ding te doen en verder niet veel geks. Maar als je verder wil komen in je carrière helpt het als mensen je weten te vinden, of sterker nog, niet om je heen kunnen.

Dat betekent dat netwerken binnen je bedrijf ook belangrijk is. Zodat die ene collega die met een probleem zit jou weet te vinden. Alleen maar koffie leuten met Jan en alleman heeft misschien niet zoveel nut. Want ook al kan je gezellig een praatje maken met iedereen, waarom zouden ze precies jou bellen als ze een klant met een moeilijke vraag hebben? Precies, omdat jij de expert van jouw vakgebied bent! Iedereen is ergens heel goed in, en als andere mensen dat weten dan kan je hier veel profijt uit halen.

Door bekend te staan als expert binnen je bedrijf zal je gevraagd worden voor die ene opdracht. Als een andere afdeling een project gaat doen en ze discussiëren wie er in het team moeten, wordt jouw naam wellicht genoemd. Nu moet je alleen nog zover zien te komen.

Hoe wordt je de expert?

Alleen de expert worden in je vakgebied is niet voldoende. Ik bedoel daarmee dat inhoudelijk kennis en vaardigheden niet genoeg zijn. Zorg er ook voor dat iedereen weet wat je doet en waarom! Dan weten ze je namelijk sneller te vinden. Toen ik begin vorige maand bij mijn nieuwe baan begon, introduceerde ik me ook zo. Natuurlijk niet als “Hallo, ik ben Ontsladebaas, de expert op het gebied van….”, maar wel met de rol die ik ga vervullen (in plaats van alleen maar de afdeling te noemen) en waarom ik van werkgever gewisseld ben. Dat zorgt ervoor dat mensen je makkelijker onthouden maar ook dat ze van je verwachten dat je X, Y en Z gaat doen. Ze kunnen je dus meteen vinden als ze vragen hebben over een van die onderwerpen.

Daarnaast ben ik meteen begonnen met het delen van content op het interne netwerk. Elke keer als ik iets nieuws ontdek tijdens het werk, of als ik iets lees over ontwikkelingen in mijn vakgebied, deel ik dat. Daarnaast heb ik ook intern al een training gegeven in mijn specialisme voor mensen van mijn afdeling maar daar waren ook andere afdelingen bij. En zo groeit je interne netwerk steeds weer verder.

Ik merk nu na iets meer dan een maand al dat mensen met specifieke vragen bij mij komen. Dat is erg gaaf om mee te maken. Ondanks dat ik net in het bedrijf zit en zeker nog niet alles en iedereen ken, komen sommigen toch al naar mij om te vragen hoe een bepaald stukje software werkt of hoe je het beste dit of dat kunt aanpakken. En daar ligt voor mij als overstapper dan ook mijn toegevoegde waarde. Die ervaring die je in je eerdere baan hebt opgedaan levert meteen meerwaarde op in je nieuwe baan.

Uiteraard komt dat met name omdat het onderwerp waarin ik me heb gespecialiseerd relatief jong is, en veel organisaties nog zoekende zijn naar hoe dit werkt. Dan helpt het als je al een paar jaar ervaring hebt.

Hoe probeer jij op te vallen in je werk? Of wil je dat juist bewust niet? Laat het me weten in de comments.

3 Comments

  1. Interessante tactiek, het nadeel van expert zijn is dat het volgens mij automatisch betekent dat je specialist wordt. Dit zal inhouden dat je alleen voor de klussen gevraagd wordt die je goed kunt en daardoor je ontwikkeling stil kan komen te liggen. Dit kan op termijn uiteraard nadelig zijn voor eventuele verdere carriere stappen. Ik probeer dus juist verschillende functies te doen (na 2 jaar intern van functie wisselen) waardoor je een bredere basis krijgt en makkelijker naar hoger management door kan groeien. Dit moet dan uiteraard je doel zijn, er zijn juist ook veel mensen die heel graag speciliast willen zijn en blijven.

Reageren op dit bericht