Pas op met goedkope introductieaanbiedingen!

Maandag schreef ik over een lang vergeten tijdschriftenbon. Vandaag gaat weer over tijdschriften. Een tijd terug kreeg ik namelijk van iemand drie maanden lang het Engelse tijdschrift The Economist cadeau. Een behoorlijk interessant tijdschrift, maar niet goedkoop… Lees hier over hoe je introductieaanbiedingen kunt gebruiken en waar je op moet letten.

Introductieaanbiedingen

Vandaag (als ik dit schrijf) heb ik een nieuw abonnement van The Economist aangevraagd. Ze bieden een aantal mogelijkheden, namelijk digitaal, als print, of digitaal + print. Voor alle drie de opties gelden andere prijzen, en ook de looptijd van het abonnement (tot wel 3 jaar) bepaalt de prijs per week.

Voor alle drie de abonnementen geldt echter ook een introductieaanbieding. Die aanbieding is best goed: € 20 voor 12 weken. Daar maak ik graag gebruik van! Voor minder dan 2 euro per week dit tijdschrift ontvangen is eigenlijk diefstal, maar goed ze bieden het me zelf aan. Daarbij komt dat een los nummer in de winkel tegen de 8 euro kost volgens mij, via een abonnement iets minder.

Meestal heb ik best een paar uur leesplezier van The Economist, soms zelfs meer dan ik in het weekend uit krijg. Al met al ben ik erg blij met deze deal.

Maar let op!

Uiteraard zit er een addertje onder het gras. Er is altijd een addertje. Geen enkele aanbieding is omdat de leverancier jou zo aardig vindt. Het gaat om geld uiteindelijk, en zomaar korting geven gaat om meer dan alleen maar het kennis laten maken met een nieuw product. In dit geval gaat het ook om het automatisch vernieuwen van het abonnement.

Je betaalt de 20 euro namelijk per creditcard. Een van de voorwaarden is dat je een automatische verlenging aangaat. Gelukkig wordt dit netjes aangegeven door The Economist. Ik had niet het gevoel erin te worden geluisd. Maar toch moet je goed opletten. De kleine lettertjes geven aan dat na de eerste 12 weken je automatisch een rekening krijgt van 87 euro per kwartaal voor het ontvangen van het tijdschrift. Ik weet nog niet of dat het me wel waard is. Wellicht niet, en als ik wel wil verlengen doe ik dat liever met een langere looptijd zodat ik per week wat minder betaal.

Dat betekent dus dat je direct actie moet ondernemen. Ik heb dezelfde dag nog contact opgenomen met de klantenservice en het verzoek ingediend mijn abonnement ná de introductieaanbieding direct op te zeggen. Dit ging schriftelijk, via de email, dus op moment van schrijven heb ik nog geen reactie gehad.

Mijn tip is: zeg echt op dezelfde dag nog op. Als je dat niet doet dan is de kans groot dat je dit alsnog vergeet. Drie maanden is best een lange tijd, en voor je het weet wordt er een bedrag geïncasseerd op je creditcard en zit je er weer drie maanden aan vast.

Maak jij ook gebruik van goedkope introducties om dan direct weer op te zeggen?

3 Comments

  1. Nee, ik doe dat niet meer want ik heb geen zin in gedoe rond opzeggen of dat er onterecht geld van mijn rekening wordt geschreven. Eigenlijk vind ik abonnementen tegenwoordig ook zonde van mijn geld. Ik ben lid van de bieb en daar kan ik alles lezen wat mijn hartje begeert voor een klein prijsje. Dat is voor mij voldoende.

    Ps: het aanklikvakje om de invulvelden te bewaren hier doet het bij mij niet.

Reageren op dit bericht

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.