Hoe social media bedrijven ervan langs kregen

Afgelopen week waren het dikke rode cijfers op de beurs voor social media bedrijven als Facebook (-20%) en Twitter (-21%). Dit is een voorbeeld van een irrationele markt. Want ondanks dat veel tech- en internetbedrijven zwaar overgewaardeerd zijn, is deze correctie nergens voor nodig.

Problemen

Ja, er zijn problemen bij deze bedrijven. Facebook ging flink door het stof na het schandaal met Cambridge Analytica, een politiek adviesbureau dat via Facebook toegang kreeg tot persoonlijke informatie van miljoenen personen. Dat kostte ze een hoop bezoekers.

Bij Twitter spelen er eveneens problemen. Er blijken miljoenen nep-accounts in omloop te zijn, die bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden voor het manipuleren van verkiezingen. Dit soort troll-accounts wordt door Twitter verwijderd. Dat is een van de redenen dat het platform een miljoen gebruikers kwijtraakte, zeggen ze zelf.

Financiële prestaties

Dus ja, er zijn problemen bij de twee social bedrijven. Maar is deze enorme sell-off op de beurs wel rationeel? Ik denk van niet. De omzet van Twitter steeg bijvoorbeeld vrolijk 24% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dus ondanks dat het platform afhankelijk is van het aantal gebruikers, lijken er in elk geval financieel nog geen problemen te zijn.

Als de bedrijven goed blijven presteren zou dit dus best een goede koopkans kunnen zijn. Met 20% korting die aandelen kopen is dan niet slecht! Maar goed, niemand weet wat er in de toekomst gaat gebeuren. Ik ga dan nu ook geen aandelen Twitter of Facebook kopen. Ik blijf doorbeleggen in mijn index-volgende ETFs. Hoewel ik wel een klein percentage van mijn portfolio gebruik om mee te “spelen”, heb ik daar nu geen capaciteit voor een trade zoals Twitter of Facebook.

Zoals altijd, dit is geen financieel advies maar slechts de mening van een individu. Doe altijd je eigen onderzoek voordat je een financiële handeling uitvoert.

Voor diegenen die wel van wat spelen op de beurs houden, zou jij Facebook of Twitter overwegen? En waarom (niet)? 

 

En vergeet natuurlijk niet je in te schrijven voor de Fire The Boss nieuwsbrief!

Subscribe to our mailing list

* indicates required


GDPR Consent


5 Comments

  1. Zelf denk ik, door de geluiden om mij heen, dat Facebook en Twitter wel in zwaar weer zitten. Steeds meer mensen zeggen hun account op of doen er veel minder mee. Het zou mij niet verbazen als deze sociale media eindigen als hyves. (Eh…hyves…googelen jongelui!)
    Nee, ik zou mijn geld niet meer op deze bedrijven inzetten. En als ik er geld in had zitten snel uitstappen. Zelf gebruik ik beide ook al een klein jaar niet meer.

    1. Ze zitten zeker in een lastig parket met alle schandalen. Maar vergeet niet dat hoewel het sociale netwerk Facebook terugloopt, het bedrijf Facebook nog steeds erg waardevol is. Ze hebben namelijk nog drie andere netwerken (Messenger, Whatsapp, Instagram), en zijn dus wat beter gediversificeerd.

  2. Ik snap wel dat de koers daalt naar aanleiding van de mededeling dat er teruglopende gebruikersaantallen zijn. Dit gaat namelijk invloed hebben op toekomstige inkomsten vanuit bijvoorbeeld adverteerders. Die horen dit soort cijfers ook waardoor ze er minder zullen adverteren. Dus ondanks dat de huidige financiële prestaties goed zijn, zullen die in de toekomst mogelijk minder worden. Hier anticiperen beleggers ook op waardoor ze nu proberen op een hoge koers uit te stappen.

  3. Tuurlijk kan er met social media bedrijven veel geld verdiend worden, maar het zijn geen investeringen voor lange termijn. Bedrijven die alleen gratis diensten aanbieden kunnen in no-time ingehaald worden door anderen.
    Gebruikt iemand hier nog Hyves?

    1. Hyves maakte de fout niet mee te gaan in de wereldwijde markt. Facebook, Twitter en Instagram doen dat wel. Uiteraard is dat geen garantie op succes. Social media platformen ontstaan en verdwijnen. Dat heeft echter niet persé te maken met dat ze gratis diensten aanbieden. Dat doen ze namelijk niet. Ze bieden geen gratis dienst aan de gebruiker aan. Ze bieden betaalde diensten aan bedrijven aan, door gebruikers(gegevens) te verkopen.

Reageren op dit bericht

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.